Artisokkaa ja ehtoollista
Artisokkaa joka muodossa.
Ruokalistasta jo huomaa, että ravintola sijaitsee Rooman vanhassa
juutalaiskorttelissa Ghettossa.
Latva-artisokka on yksi Rooman perinneruoista, jota saa tänäänkin
säilöttynä, keitettynä, paistettuna, tonnikalan kanssa muhennoksena ja
lukuisilla muilla tavoilla tarjottuna sekä tietenkin alla Giuda eli juutalaiseen tapaan öljyssä friteerattuna, rapeana
ja maukkaana. Pöytäseurani, pohjoisen
tehokkaasta Milanosta kotoisin oleva isä Andrea Ciucci, vertailee värikkäin
sanakääntein Rooman metroa johonkin, mitä hän on kokenut Afrikassa. Emme ole kuitenkaan tulleet puhumaan Lagosin
ja Rooman liikennelaitoksien yhtäläisyyksistä, vaan muistelemaan isä Andrean
muutaman viikon takaista matkaa Ouluun Jaetut eväät –jumalanpalveluspäiville. Aloittaessaan työnsä Roomassa hän oli
tavannut näillä Ghetton kulmilla aivan tavallisia italialaisia koululaisia,
joiden hän oli kuullut laulavan jiddišinkielistä laulua. Oli ollut aivan perustavanlaatuinen oivallus
ymmärtää, että juutalaisuus ei ollut Roomassa tuontitavaraa, vaan se oli aina
kuulunut ikuisen kaupungin sydämeen. Nämä
lapset olivat Roomassa kotonaan ja aivan yhtä italialaisia kuin hänkin,
pohjoisesta tullut. Ymmärsin, että
jotain samaa isä Andrea oli kokenut Suomessa, missä hän oli tavannut
luterilaisia elämänsä ensimmäisen kerran.
Nämä luterilaiset eivät olleetkaan outoja muukalaisia, vaan veljiä ja
sisaria Kristuksessa. Miten olikaan
herännyt kaipaus siihen yhteiseen pöytään, jossa jaetaan leipä ja viini! Ja
samassa viiltävä kipu siitä, että vielä se ei ole mahdollista.
Meidän tulisi sanoa toisillemme,
ei anteeksi, kun tönäisin
vaan kiitos, kun kosketit.
Isä Andrea puhui myös siitä, miten meidän ehtoollisemme on vain kalpea kuva todellisesta juhla-ateriasta. Entäpä, jos joskus viettäisimme ehtoollista kesken seurakunnan juhla-aterian, vaikka heti artisokan jälkeen!
Mikä olisikaan sopivampi paikka muistella don Andrean
matkaa kuin juuri yhteinen ruokapöytä, jolle on katettu artisokan lisäksi leipä
ja viini, ystävyyden ja työn hedelmät, mutta samalla salatulla tavalla viittaus
taivaan juhla-ateriaan? Tästä ystävyyden pöydästä isä Andrea puhui myös meille
luterilaisille kristityille. Ehtoollinen synnyttää kirkon ja kirkko synnyttää ehtoollisen. Ehtoollinen, eukaristia, tarvitsee
toteutuakseen ympärilleen yhteisön.
Ehtoollinen nousee tämän yhteisön, kirkon keskeltä. Mutta olisiko vielä tärkeämpää, että
ehtoollinen synnyttää kirkon? Tie siihen on kasvojen tie. Kuinka usein me kokoonnumme kasvottomina,
tuntemattomina, arastellen pylväiden takana ja viimeisissä riveissä! Miten
usein kuvittelemme, että meidän pitää järjestää messu erikseen lapsille,
nuorille, nuorille aikuisille, vanhoille, ahkerille ja kirkostaan etäällä
oleville? Eihän se yhdistä, vaan erottaa meidät tehokkaasti toisistamme. Entäpä jos yhä useammin opettelisimme
tunnistamaan toisemme, kyselemään nimiä, kuuntelemaan kertomuksia, kuuntelemaan
niitäkin, jotka laulavat vieraskielisillä sanoilla? Ja heitäkin, joiden
mielipiteet tai tavat poikkeavat omistamme.
Entäpä jos rakentaisimme messun niin, että kaikki huomioitaisiin yhdessä
ja samassa yhteisessä messussa? Mitä
silloin tapahtuisi? Olisiko se sitä, että näkisimme ehtoollisella Kristuksen
lisäksi pelkkiä perheenjäseniä, veljiä ja sisaria, eri ikäisiä, kuten perheessä
kuuluu ollakin. Isä Andrea halusi
lainata Eeva Kilpeä:
vaan kiitos, kun kosketit.
Isä Andrea puhui myös siitä, miten meidän ehtoollisemme on vain kalpea kuva todellisesta juhla-ateriasta. Entäpä, jos joskus viettäisimme ehtoollista kesken seurakunnan juhla-aterian, vaikka heti artisokan jälkeen!
Kommentit
Lähetä kommentti